Over deze site

(Onder)zoektips verzamelt nieuwsberichten en praktische tips bij onderzoek, informatiebeheer en wetenschappelijke communicatie.
De informatie is zeer breed, van basisbegrippen tot meer geavanceerde tips. Het platform vormt een praktijkgerichte aanvulling op het UGent-portaal waar je nog steeds de ruimere beleidscontext kan terugvinden. Sommige tips kan iedereen bekijken, andere zijn enkel toegankelijk binnen het UGent-netwerk.

(Onder)zoektips helpt je met:

• Zoeken en vinden van informatie, in welke vorm dan ook.
  • Beheren en interpreteren van informatie
  • Schrijven, presenteren en publiceren van onderzoeksresultaten
  • Open science, research data management en open access
  • Wetenschappelijke integriteit en ethiek
  • Beheer van jouw wetenschappelijke informatie

Heb je een suggestie voor een tip, of heb je een vraag, geef ze ons dan zeker door via jouw faculteitsbibliotheek of libservice@ugent.be.

Hoe werkt het platform

Standaard zoek je door alle tips. Selecteer je een thema (blauwe tegel), dan krijg je enkel resultaten binnen dat thema. Iedere tip behoort tot minstens 1 thema en aan iedere tip is minstens één trefwoord (tag) gelinkt. Zowel het thema als het trefwoord is aangegeven onderaan de tip en is aanklikbaar om alle tips binnen dat thema / met dat trefwoord te vinden.
In de resultatenlijst vind je zowel Nederlandstalige als Engelstalige relevante tips. Niet alle tips zijn immers zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar. De tips in de gekozen taal zie je weliswaar eerst.

Thema’s

De tips zijn opgedeeld in 7 thema’s.

• Zoeken / vinden, over het zoeken en vinden van (kwalitatieve) wetenschappelijke informatie
  • Kritisch lezen, over het evalueren van informatie, van informatiebronnen
  • Schrijven, over correct refereren, informatie beheren, auteursrecht
  • Presenteren, over het maken van posters, presentaties en spreken voor een publiek