GenAI: Een wetenschappelijk artikel schrijven
Je schrijft een wetenschappelijk artikel of een bijdrage voor een boek en je wil hierbij graag AI-tools gebruiken. Misschien wil je jouw artikel/bijdrage laten nakijken op taalfouten, laten herschrijven, vertalen… of je wil grafieken en/of afbeeldingen genereren. Is dat toegelaten? En waarmee moet je zeker rekening houden?
Standpunt van het tijdschrift/de uitgeverij
Ga na wat het standpunt van het wetenschappelijke tijdschrift of de uitgeverij (en, bij uitbreiding, van de redacteur) is. Wordt het gebruik van AI besproken in hun richtlijnen? Indien het gebruik is toegelaten (in bepaalde omstandigheden of voor bepaalde taken), volg dan zeker de instructies en richtlijnen van het tijdschrift of de uitgeverij op. Indien je deze niet volgt, loop je het risico dat je artikel of bijdrage geweigerd wordt. Indien het gebruik van AI niet wordt vermeld in de richtlijnen of instructies kan je hen veiligheidshalve contacteren om te polsen of jouw gebruik toegestaan is. Op die manier kom je niet voor een onaangename verrassing te staan nadat je jouw artikel of bijdrage hebt ingediend.
Standpunt van je onderzoeksinstelling
Als onderzoeker aan de Universiteit Gent dien je bijkomend ook de richtlijnen van deze onderzoeksinstelling te volgen. De UGent zet m.b.t. onderzoek (én onderwijs) progressief in op het ethische en verantwoorde gebruik van AI. Als onderzoeksinstelling onderschrijft de UGent de Europese gedragscode voor wetenschappelijke integriteit (ook wel ALLEA code) en volgt eveneens de andere relevante Belgische en Europese richtlijnen en wetgevingen. Houd zeker rekening met de potentiële ethische implicaties en problemen die met het gebruik van AI gepaard kunnen gaan.
Wil je meer informatie over het verantwoord gebruik van AI aan de UGent (in onderwijs en onderzoek)? Raadpleeg dan volgende pagina’s (meer info ook onderaan deze onderzoektip):
- Intranet: "Artificiële Intelligentie en Onderzoek"
- Onderzoektip: "GenAI: verantwoord gebruik in onderzoek"
- Onderzoektip: "AVG: Waar moet ik aan denken bij het ontwikkelen of gebruiken van AI?"
- Onderzoektip: "GenAI: overzicht van nationale en Europese wetgeving en richtlijnen"
- Onderzoektip: "GenAI: Een wetenschappelijk artikel schrijven"
- Onderzoektip: "GenAI: Een (postdoctoraal) onderzoeksvoorstel schrijven"
- Onderzoektip: "GenAI: Doctoraatsonderzoek(svoorstel) en AI"
- Onderwijstip: "Generatieve AI in het UGent-onderwijs: impact en aanpak"
- Leidraad: “Experimenteren met Generatieve AI-Tools” (Zie: Sectie I)
- Leerpad: “Generatieve AI - Over leren, creëren en doceren” (ook relevant voor onderzoekers!)
- Studentenportaal: "Generatieve AI in het UGent-onderwijs"
Nationale en Europese wetgeving en richtlijnen
Naast de bovengenoemde factoren moet je ook rekening houden met de nationale en internationale wetgeving en richtlijnen indien je als onderzoeker AI wil gebruiken voor of wil incorporeren in je onderzoek, of, in dit geval, gebruiken bij het schrijven van je artikel of bijdrage. Afhankelijk van waar je jouw onderzoek zou uitvoeren, moet je dus de nationale (Belgische) en Europese wetgeving en richtlijnen naleven en opvolgen.
Een concreet overzicht van de Belgische en Europese wetgeving en richtlijnen vind je in de Onderzoektip “GenAI: overzicht van nationale en Europese wetgeving en richtlijnen”. |
Meer info over AI?
Er is aan de UGent al heel wat informatie beschikbaar over de omgang met AI in vanuit verschillende opzichten en doeleinden.
Meer informatie over (Gen)AI in onderzoek?
- Intranet: "Artificiële Intelligentie en Onderzoek"
- Onderzoektip: "GenAI: verantwoord gebruik in onderzoek"
- Onderzoektip: "AVG: Waar moet ik aan denken bij het ontwikkelen of gebruiken van AI?"
- Onderzoektip: "GenAI: overzicht van nationale en Europese wetgeving en richtlijnen"
- Onderzoektip: "GenAI: Een wetenschappelijk artikel schrijven"
- Onderzoektip: "GenAI: Een (postdoctoraal) onderzoeksvoorstel schrijven"
- Onderzoektip: "GenAI: Doctoraatsonderzoek(svoorstel) en AI"
- Mind the Gap Podcast: "Use of Gen(AI) in research: here to stay" (aflevering 4)
- Mind the Gap Trainingtool "VLIR training on good academic research" (Onder “Extra - Ethics rules and regulations” )
Meer info over (Gen)AI in onderwijs?
Wil je bijleren, experimenteren en oefenen?
- Leidraad: “Experimenteren met Generatieve AI-Tools” (Zie: Sectie I)
- Leerpad: “Generatieve AI - Over leren, creëren en doceren” (ook relevant voor onderzoekers!)
Wil je weten welke informatie de studenten krijgen?
- Studentenportaal: "Generatieve AI in het UGent-onderwijs"
Vertaalde tips
Laatst aangepast 15 november 2024 16:19