terug naar zoeken

Toegang op afstand & VPN

Om intellectueel eigendom te beschermen, zijn de meeste elektronische bronnen (databanken en tijdschriften) alleen toegankelijk vanop het interne computernetwerk van de Universiteit Gent:  UGentNet. Die bronnen hebben in de catalogus de indicatie "enkel UGent" en zijn dus niet toegankelijk voor externen.

Om die bronnen te raadplegen, hoef je niet echter niet op een UGent-campus aanwezig te zijn.

 

Toegang op afstand via de catalogus

Toegang buiten de UGent-muren is makkelijk via lib.ugent.be. 

  • Aanmelden met je UGent-account op lib.ugent.be.
  • Surf in de catalogus naar een databank / een tijdschrift / ... . Zoek je een bepaalde databank, tik dan in de catalogus in het zoekvenster de naam van de databank.
  • Je hebt volledige toegang tot alle bronnen zoals je via een vaste computer in de bibliotheek zou surfen.

Opgelet: databanken waarbij in de catalogus een campus staat vermeld, kunnen enkel op die campus geraadpleegd worden.

 

Toegang op afstand via browser

De Lean Library browser extension helpt je om vlot toegang te krijgen tot UGent-only e-bronnen wanneer je die op andere plaatsen (Google Scholar, PubMed, citaties, ...) doorzoekt.

  • Je installeert Lean Library eenmalig in je browser.
  • Vanaf dan detecteert de extensie of je via UGent toegang hebt.
  • Wanneer je van thuis of buiten de UGent werkt en je probeert een artikel of e-boek te openen, verschijnt er een pop-up van Lean Library, die je helpt in te loggen zodat je toegang krijgt via de UGent licentie. je hoeft dus zelf niet uit te zoeken hoe je erbij kan.

 

Aansluiten vanuit Studentenhomes

Lees alles over Studenten Internet.

 

VPN

Daarnaast kan je ook een Virtual Private Network (VPN) opgezetten. Dit is een complexe beveiligingstechnologie. Geef dus niet op als het niet meteen werkt:

  • Voor VPN heb je specifieke software nodig op je PC. In sommige gevallen moet je eerst een veiliger paswoord kiezen. Beide voorbereidende stappen moeten gebeuren binnen het UGentNet.
  • Gekende problemen en mogelijke foutmeldingen worden toegelicht op de VPN pagina van de DICT-helpdesk.
  • Als je een firewall of antivirussoftware hebt geïnstalleerd, dan is die niet per definitie optimaal geconfigureerd voor VPN. In dat geval krijg je een foutmelding te zien nog vooraleer je log-in en paswoord konden worden geverifieerd. Zet de firewall/antivirus uit en probeer de VPN-verbinding op te zetten. Vervolgens kan je de firewall/antivirus-instellingen aanpassen aan de nieuwe netwerkomgeving.
  • Software die erg afhankelijk is van de internetverbinding, zoals Skype, kan een VPN-verbinding beïnvloeden of erdoor verstoord worden. Probeer eens om dat soort software uit te zetten, alvorens een VPN-verbinding op te starten.

 

Tips

Weet je niet zeker of je verbonden bent met UGentNet? 

  • Je kan in je browser je IP opvragen. Begint die met 157, dan surf je binnen het UGentNet.

Meer tips

Vertaalde tips


Laatst aangepast 16 september 2025 16:56